Na agresivitu pokojom

Zuzana Fabianová
Generálna manažérka komplexu organizácií a služieb
TOP manažér kvality 2015
Ošetrovateľské centrum / Ošetrovateľské centrum, s.r.o.
Zariadenie sociálnych služieb Slnečný dom, n.o.
Poznáte to, z ničoho nič narazíte na agresívneho , nepokojného pacienta.
Existuje celá plejáda neverbálnych signálov , ktoré ohlasujú napätie až prípadnú agresivitu. Citlivá a vnímavá sestra môže riziko agresívneho chovania včas odhaliť a prispôsobiť tomu svoj prístup k pacientovi .
Určite ste sa už stretli s niektorými z príkladov významných neverbálnych prejavov:
- vyhrážanie, nápadné gestá,
- podupávanie, náznaky kopnutia,
- uprený pohľad do očí alebo naopak nápadné vyhýbanie sa očnému kontaktu,
- búchanie, či kopanie do zariadenia miestnosti, trieskanie dverami, zvieranie pästí, vedomé či nevedomé ukazovanie zaťatej päste,
- agresívne grimasy, zčervenanie od zlosti alebo naopak nápadné zblednutie, zášklby, tiky, ktoré sa skôr neobjavovali),
- bezcieľne prechádzanie sa sem a tam.
Vlastné poruchy správania, agitovanosť a agresivita sa najčastejšie vyskytujú v strednom štádiu, čiastočne na rozhraní stredného a ťažkého štádia demencie. V tomto období možno predpokladať agitované, prípadne agresívne správanie u viac než 80 % chorých.
Agresivita býva často spojená s nasledujúcimi klinickými stavmi:
- alkohol (intoxikácia, delírium),
- toxikománia (intoxikácia, vyžadovanie drog),
- osobnostná porucha (explozívny, asociálny jedinec),
- psychóza (mánia, paranoidná psychóza),
- organické stavy (akútne stavy zmätenosti, , epilepsia, chronický etylizmus).
Súbor nasledujúcich rád sa hodí nielen profesionálom ako repete učiva zo zdravotníckych škôl ... pretože ocitnúť sa zoči – voči človeku, ktorý síce nemôže za svoj nezvládnuteľný výbuch emócií, ale je pre nás vážnym ohrozením, nie je ničím výnimočný a je dobré byť naň pripravený.
V prvom rade pokoj, ktorý z vás musí priam vyžarovať, no a v druhom zopár rád možno aj nad zlato.
Usilujte sa :
- nebyť s pacientom osamote (za zatvorenými dverami),
- pristupovať k pacientovi čelom,
- udržiavať odstup mimo dosahu pacienta v prípade útoku,
- hovoriť pokojným, vyrovnaným hlasom,
- používať krátke, zrozumiteľné vety,
- uistiť sa, či pacient pochopil povedané,
- vyvarovať sa náhlych a nečakaných pohybov, ktoré by mohli prekvapiť pacienta a vyprovokovať útok,
- nenaliehať,
- nepúšťať sa do konfrontácií,
- usilovať sa nájsť spoločnú reč,
- vystupovať zdvorilo,
- ponúkať istotu, podporu,
- nikdy neklamať,
- vyhovieť, ak si pacient želá lekára,
- v prípade nezvládania situácie bezodkladne požiadať o pomoc kolegu,
- nechať chvíľu pacienta rozprávať, v záujme zistiť, čím sa dá jeho emocionálne jednanie vysvetliť /ospravedlniť/ (pri použití otázky: „ Vidím, že ste rozčúlený. Čo sa Vám prihodilo?“
- výrazne gestikulujúceho sa snažiť posadiť, vyzvať ho k pokojnému dýchaniu, pacient sa upokojí a gestikulácia bude miernejšia,
- pokúsiť sa odpútať pozornosť zmenou témy rozhovoru,
- pokiaľ pacient rozpráva prekotne, snažiť sa ho nasmerovať k riešeniu problému,
- pokúsiť sa obnoviť pacientovu dôveru, vysvetliť jednotlivé postupy, opatrenia,
- ospravedlniť sa, ak bude príčina jeho hnevu oprávnená, úprimnosť často hnev zmierni,
- udržiavať priamy očný kontakt, nedvíhať obočie a nešpúliť pery.
Po zvládnutí „krízového stavu“ je samozrejme vhodné analyzovať možné príčiny výbuchu a vykonať maximálne opatrenia na to, aby sme minimalizovali riziko opakovania či dokonca rozvoja podobných situácií.
Ďalšie články od blogera: Zuzana Fabianová















Posledné články všetkých blogerov:



Marianna Kličová a Štefan Šubert







Marianna Kličová a Anna Sninčáková

Marianna Kličová a Soňa Andiľová


Zuzana Fabianová a Michaela Bochinová





