Pomôžme dezorientovaným seniorom vyjsť z temného lesa !
Viktória Gombitová
Sociálny pracovník – odborný zástupca
Zariadenie sociálnych služieb Slnečný dom, n.o.
„Kde sú moje peniaze ?“
„Vy ma chcete okradnúť !“
„Dcéra sa o mňa vôbec nezaujíma. “
Tí, ktorí sa starajú o svojho blízkeho trpiaceho Alzheimerovou chorobou, podobné výroky s veľkou pravdepodobnosťou počuli. Spoločným znakom týchto výrokov je pritom to, že sa nezakladajú na pravde. Sú nepríjemnými výmyslami, ktoré z nás robia zlodejov, bezohľadných ľudí, klamárov, napriek tomu, že svojmu blízkemu či nášmu pacientovi sa snažíme vo všetkom vyhovieť ... Osočovanie, nespokojnosť, hádky, urážky – to sú situácie , v ktorých by sme sa mohli cítiť nepríjemne, až zúfalo, zvlášť, ak rodina má tendenciu svojmu blízkemu všetko uveriť.
Znakom profesionality je chápavý prístup
Apelujeme na všetkých bezradných opatrovateľov, či utrápené deti svojich rodičov. Dívajte sa na problém so zdravým odstupom. Uvedomme si, že je to predovšetkým vážne chorý človek, ktorý trpí veľmi nepríjemnými bludmi. Negatívne predstavy jeho trápenie stupňujú . V rámci skúšky našej schopnosti byť empatický , sa pokúsme aspoň na krátky čas, predstaviť si stav trvalej dezorientácie , pochybností o dôveryhodnosti sveta a vzťahov, v ktorých žijeme .. Mne to pripomína zatúlanie sa v hlbokom, temnom lese, bez šance na záchranu.
Určite pomôže, ak sa v týchto situáciách budeme chovať profesionálne a zároveň s citom . Dezorientovaný človek trpiaci bludnými predstavami potrebuje podporu a pomoc. Ponúknime mu prístup, ktorý mu pomôže získať pocit bezpečia, istoty, prístup, ktorý ho upokojí.
Zvládnutie komunikácie s dementným pacientom patrí medzi najťažšie výzvy práce opatrovateľa. Aj na tieto nepríjemné situácie má však skúsený profesionál svoje „know-how“ podložené veľmi populárnym zahraničným konceptom.
Čo teda robiť v prípade , ak je blízky nespokojný až agresívny a dožaduje sa nejakej veci, resp. potreby? Skúste využiť metódu validácie.
Prístup menom VALIDÁCIA
VALIDÁCIA znamená EMPATIA
Je to účinná metóda komunikácie so starými, zvlášť dementnými klientmi.
Ako využiť metódu validácie v praxi?
Nie je to až také zložité. Stačí si osvojiť pár pravidiel :
Ø S ľuďmi zaobchádzame s úctou a každého vnímame ako individuálnu osobu.
Ø Nesnažíme sa o zmenu správania osoby, akceptujeme ho a snažíme sa uspokojiť jeho individuálne potreby, ktoré vyjadruje v správaní.
Ø Zdieľame emócie ľudí bez toho, aby sme zisťovali pravdivosť okolností.
Ø Nikdy človeka neklameme, lebo na určitom stupni vedomia pozná pravdu.
Ø Ak človek niečo, niekoho počuje alebo vidí, čo my nevidíme a ani nepočujeme, akceptujeme to ako časť jeho osobnej reality.
Ø Akceptujeme a uznávame, že zážitky z minulosti sa môžu oživiť. Skúmame emócie bez predsudkov a s empatiou.
Ø Nepýtame sa nikdy ,,prečo“, ale lepšie je opýtať: kto, čo, kde, kedy,...
Ø Používame zvučný, hlboký a láskavý hlas.
Ø Spomíname.
Ø Používame dotyky.
Ø Používame obľúbenú hudbu.
Kde sú moje peniaze ? Ø Ak sa blízky dožaduje neustále svojich peňazí a Vy ste už z toho bezradní, skúste mu dať kópie( môžu to byť aj staré slovenské koruny) bankoviek do jeho peňaženky a odovzdať mu ju. Určite sa tomu poteší.
Ø Ak má potrebu nakupovať, skúste mu vytvoriť malý obchodík, kde by mal možnosť vybrať si z tovaru.
Ø Skúste sa ho dotýkať a pritom mu spievať jeho obľúbenú pieseň.
Ø Pri kontakte s blízkym, ktorí trpí Alzheimerovou chorobou môžete využiť aj kufrík pamäti, do ktorého vložíte obľúbené fotografie a spomienkové predmety.
Ak vás téma zaujala a mali by ste záujem o viac informácií , dočítate sa o nich v publikácii Naomi Feil Validácia.
Ďalšie články od blogera: Viktória Gombitová
Posledné články všetkých blogerov:
Marianna Kličová a Štefan Šubert
Marianna Kličová a Anna Sninčáková
Marianna Kličová a Soňa Andiľová
Zuzana Fabianová a Michaela Bochinová