Rýchly kontakt 24/7 v OC:  0907/132 906 alebo 057/7880 566, -67, Email: lipova@osetrovatelskecentrumhe.sk

Rýchly kontakt 24/7 v SD:  0911/ 604 205 alebo 057/321 4404, E-mail: recepcia@osetrovatelskecentrumhe.sk
Telefonický kontakt pre telefonovanie s príbuznými v SD: 0903/224 156

Voľné lôžko: Aktuálnu dostupnosť je potrebné overiť.


Veľká potreba- veľké starosti

Veronika Paňková
Vedúca pomocného ošetrovateľského personálu
Ošetrovateľské centrum
Jednou z dôležitých biologických potrieb človeka je vyprázdňovanie. Niekto si možno povie, veď to je normálna potreba, ale aj takáto potreba môže spôsobovať nepríjemnosti.
Normálna stolica by mala byť hnedej až tmavohnedej farby a tuhej alebo pastovitej konzistencie. Pravidelné vyprázdňovanie hrubého čreva (defekácia) patrí medzi fyziologické potreby, ale dôležité je všímať si nielen frekvenciu, ale aj množstvo a charakter stolice. Spravidla sa stolica objavuje jedenkrát za dva, až tri dni.
Spozornieť by sme mali pri rôznych zmenách stolice, či už pri sfarbení alebo konzistencii. Pozor pri meléne, čo je stolica čiernej farby, s výrazným zápachom. Takáto stolica je spôsobená krvácaním v hornej časti tráviacej rúry. V takomto prípade je potrebné ihneď informovať lekára. Nepodceňujme ani acholickú, svetlú až bielu stolicu, ktorá signalizuje upchatie žlčovodov. Čierna stolica sa môže vyskytnúť v prípade užívania preparátov železa.
Zápcha

Zápcha je nepríjemná a častá skúsenosť seniorov. Trpia ňou z dôvodu menej častého pohybu, malého množstva vlákniny v potrave. U seniorov býva častým súčinným faktorom nižší príjem tekutín. Za zápchu sa zvyčajne považuje vyprázdňovanie menej často ako trikrát za týždeň. Zápcha je očakávanou komplikáciou z imobility. Ďalšími príčinami môžu byť nedostatočné súkromie pri vyprázdňovaní, zmena prostredia, nervozita, úzkosť, či lieky...

Opatrnosť pri podaní preháňadiel....

Vylúčením spomínaných negatívnych vplyvov (v rámci našich možností) môžeme zápche účinne predchádzať.
V našom zariadení praktizujeme veľmi účinnú schému nácviku vyprázdňovania od 4.dňa/rána bez stolice:
-ráno nalačno podať pohár 3 dcl tekutiny, vhodná je teplá voda alebo ovocná šťava
-po najedení pomôžeme posadiť klienta na WC alebo mobilný záchod

Ak zápcha pretrváva na piaty deň, postupujeme ako na štvrtý deň, no podáme už aj laxatívum odporúčané lekárom/lekárnikom. Keď zápcha trvá aj na šiesty deň, postupujeme ako na piaty deň
a zároveň podáme aj glycerínový čípok a čaj na podporu vyprázdňovania.
V prípade, že tento súbor intervencií nebol účinný, vyhľadáme lekára. Zvyčajne môže pomôcť mikroklyzma, čiže vpravenie množstva tekutiny konečníkom do hrubého čreva.
Hygiena u klienta znečisteného stolicou....

Platí tu pravidlo čím skôr, tým lepšie... Klienta je potrebné očistiť bezprostredne čo v najkratšom čase po znečistení, aby sme predišli rôznym zmenám na koži a aby mal klient komfort. Pri výkone je potrebné chrániť aj seba, teda netreba zabudnúť na ochranné prostriedky (rukavice, ústnu masku). Uplatňujú sa aj postupy na zabránenie šíreniu zápachu.
Menšie znečistenie:              
-rozopneme plienku a plienkou utrieme väčšiu časť stolice, jej použitú časť zložíme tak, aby sme zabránili znečisteniu klienta, resp. bielizne,
-zostávajúcu stolicu - znečistenie dočistíme napr. čistiacou penou, vlhkými obrúskami,
-znečistenú plienku, vlhké obrúsky zvinieme a uložíme do igelitového vrecka, pod klienta podložíme čistú plienku, sakrálnu oblasť ošetríme vhodným krémom a klienta zabalíme a uložíme do vhodnej polohy,
- v prípade väčšieho znečistenia po odstránení hrubej nečistoty umyjeme znečistenú oblasť použitím žinky a lavóra s teplou vodou.

Nech to tu vonia! (napriek všetkému)
 
Určite nie sú príjemné pachy spojené s vyprázdňovaním. Súborom opatrení môžeme obmedziť šíreniu pachov pri prítomnej inkontinencii (úniku) moču a stolice, a to takto:
1. Osvojme si zvyk zatvárať izbové dvere pred aj po vykonávaní hygieny.
2. Pravidelne používajme antiperspirant. Najlepšie pri rannej/večernej hygiene.
3. Pri použití WC zatvárajme dvere.
4. Použité plienky vložme do igelitového vrecúška alebo tašky, ktoré po vložení zviažeme na uzol.
5. Neprenášajme plienku bez vloženia do igelitového vrecka.
6. Matrace chráňme použitím chrániča na matrac.
7. Pravidelne perme nenápadné zdroje zápachu. (podsedáky, vankúše, posteľné prikrývky, apod.)
8. Vetrajme, zapaľujme aromalampy, používajme časované osviežovače,....
9. Krátke vetranie odporúčame aj v noci.

Tento nenáročný súbor opatrení spríjemní pocit čistoty a vône vám aj vášmu okoliu. Nemajme strach z vyprázdňovania, lebo táto biologická potreba je veľmi dôležitá pre zdravie nás všetkých.

Zdroj:

FABIANOVÁ, Z. a kol. 2016. Ako sa postarať o blízkeho. Humenné: ZSS Slnečný dom, n.o., 2016.  54 s. ISBN 978-80-972331-0-5.
 
Ďalšie články od blogera:
Veronika Paňková

Veronika Paňková
Páčil sa Vám tento článok? Zadajte svoju E-mailovú adresu a my Vám pošleme E-Mail, keď napíšeme ďalší článok na náš blog.

Webová stránka Ošetrovateľského centra a ZSS Slnečný dom v Humennom Vám pomôže nájsť ten správny druh 24 hodinovej starostlivosti pre Vášho ťažko chorého blízkeho alebo seniora, ktorého zdravotný stav si vyžaduje sociálnu a ošetrovateľskú starostlivosť (Dom ošetrovateľskej starostlivosti, ZSS pre dlhodobú starostlivosť – Špecializované zariadenie, Zariadenie pre seniorov, Domov sociálnych služieb, prípadne ADOS a mobilný hospic). Vzhľadom na zavedený Systém manažérstva kvality a ISO certifikát ponúkame ošetrovateľskú a sociálnu starostlivosť o Vášho blízkeho na vysokej úrovni. Pre budúcich opatrovateľov realizujeme kurzy opatrovania s výnimočnou prípravou. Náš opatrovateľský kurz prináša účastníkom okrem cenných skúseností a praxe i možnosť uplatnenia – unikátnu kombináciu práce u nás a v zahraničí.